Page 66 - Eilat2025
P. 66

‫‪2025‬‬  ‫הוועידה השנתית שלענף הביטוח‬

                                                              ‫ע״ש זאב וינר ז״ל‬

           ‫‪Smart Aging‬‬
‫בריאות‪ ,‬ביטוח וטכנולוגיה בעולם מזדקן‬

‫ד"ר יעל בנבנישתי‪ ,‬פרשנית כלכלית ‪ , I24‬משנה למנכ"ל אינשורטק ישראל‬

                           ‫על נתונים בזמן אמת‬           ‫בעולם שבו הכול הופך חכם – גם ההזדקנות‬
                           ‫‪,‬כלים קוגניטיביים‬            ‫עוברת מהפכה‪ .‬המפגש בין בריאות‪ ,‬ביטוח‬
                                                        ‫ובינה מלאכותית משנה את הדרך שבה אנו‬
                                             ‫ועוד‪.‬‬      ‫מתמודדים עם ההזדקנות‪ ,‬את תפיסת השירות‬
                                                        ‫בענף הביטוח‪ ,‬ואת הציפיות מהמערכת הרפואית‬
                             ‫יחד עם זאת‪,‬‬
                                   ‫ההתפתחויות‬                                                 ‫והחברתית‪.‬‬

                           ‫הללו מעלות שאלות‬                      ‫העולם מזדקן ‪ -‬ואתו משתנים כללי‬
                           ‫חדשות בענף‬                                                         ‫המשחק‬

                                         ‫הביטוח‪:‬‬        ‫האנושות מתמודדת עם תהליך מואץ של‬
‫מכיוון שהמערכות לומדות – החל מיישומי‬                    ‫הזדקנות האוכלוסייה‪ :‬תוחלת החיים עולה‬
‫בינה מלאכותית ועד מכשירים חכמים בבית –‬                  ‫ומנגד היחס בין האוכלוסייה היצרנית (העובדים‪,‬‬
‫ומסוגלות להתאים את עצמן למשתמש ולשנות‬                   ‫המשלמים מסים ותורמים לצמיחה) לבין‬
‫את אופן פעולתן עם הזמן‪ ,‬הדבר מעלה שאלות‬                 ‫האוכלוסייה הצרכנית (הנתמכת במערכות‬
‫מהותיות‪ :‬כיצד מתייחסת פוליסת ביטוח למוצר‬
‫דינמי שמשתנה בעקבות שימוש ולמידה? מי‬                           ‫בריאות‪ ,‬רווחה ופנסיה) הולך ומצטמצם‪.‬‬
‫נושא באחריות במקרה של תקלה – היצרן‪,‬‬                     ‫המשמעות היא לחץ גובר על מערכות הבריאות‪,‬‬
‫המפתח או המשתמש? כך למשל‪ ,‬רובוט ביתי‬                    ‫הפנסיה והביטוח‪ ,‬ועל הדורות הצעירים הנושאים‬
‫חכם‪ ,‬שנועד לסייע במעקב אחר שגרת יומו של‬                 ‫בנטל המימון‪ .‬עם זאת‪ ,‬מדובר גם בהזדמנות‬
‫מבוגר‪ ,‬עלול לטעות לאחר שהתאים את פעולתו‬                 ‫לחדשנות‪ ,‬לפיתוח שירותים ופתרונות מותאמים‬
‫להרגלים חדשים של המשתמש‪ .‬האם מדובר‬                      ‫אישית שיכולים להאריך עצמאות‪ ,‬לשפר איכות‬
‫באותו מוצר ביטוחי? האם הסיכון הביטוחי נותר‬
‫זהה? ומנגד – טכנולוגיות לומדות כאלה עשויות‬                              ‫חיים ולצמצם עלויות מערכתיות‪.‬‬
‫דווקא להפחית תביעות‪ ,‬הודות ליכולתן לנטר‬
‫מצבים בזמן אמת‪ ,‬לזהות סיכונים ולהתריע‬                              ‫הטכנולוגיה משנה את ההזדקנות‬
                                                        ‫המהפכה הדיגיטלית מאפשרת לאנשים מבוגרים‬
                    ‫מוקדם לפני התרחשות נזק‪.‬‬             ‫לחיות חיים עצמאיים‪ ,‬בטוחים ובריאים יותר‪,‬‬
                                                         ‫ומחברת בין תחומי הרפואה‪ ,‬הטיפול והביטוח‪.‬‬
  ‫האתגרים האנושיים ‪ -‬בדידות‪ ,‬שבריריות‬
                                      ‫ודמנציה‬           ‫בין הפתרונות החדשניים ניתן למצוא אפליקציות‬
                                                        ‫לניהול תרופות‪ ,‬תזונה והיגיינה‪ ,‬כלים המחזקים‬
‫כאשר מתבוננים על עולמות הזקנה בעידן‬                     ‫תקשורת חברתית ומפחיתים בדידות‪ ,‬שירותי‬
‫המודרני‪ ,‬ניתן לזהות שלושה אתגרים מרכזיים‬                ‫טלרפואה המאפשרים טיפול מהבית‪ ,‬לצד‬
‫המשפיעים על בריאות‪ ,‬עצמאות ואיכות החיים‬                 ‫רפואה מותאמת אישית ומניעתית המבוססת‬

                                    ‫בגיל המבוגר‪:‬‬

                                                    ‫‪66‬‬
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71