Page 71 - Eilat2025
P. 71

‫‪2025‬‬  ‫הוועידה השנתית שלענף הביטוח‬

      ‫ע״ש זאב וינר ז״ל‬

‫שיעור עמלת ההפצה של הבנקים במוצרים‬                                  ‫צריך להתמודד‪ .‬להלן ההצעה שלי‪.‬‬
‫הפנסיוניים)‪ ,‬על בסיס ממוצע של כל החברות‬
‫בשנים האחרונות‪ ,‬ומתעדכנת אחת לתקופה‬                                    ‫עמלת הפצה אחידה דינמית‬
                                                            ‫בהנחה ולא ניתן להחליף את בכירי‬
                            ‫בהתאם לסעיף הבא‪.‬‬            ‫האוצר והרשות‪ ,‬ויש להכיר בכך שכאשר הם‬
                                                       ‫שמים לעצמם מטרה‪ ,‬רבים הסיכויים שהם‬
‫‪ .2‬סוכן שמאמין שהוא יוכל לקבל עמלה גבוהה‬               ‫יצליחו להשיג אותה‪ ,‬ייתכן ומוטב לאמץ את‬
‫יותר מהעמלה שנקבעה על ידי הרגולטור‬                     ‫שיטת החשיבה שלהם‪ ,‬ולהציע פתרון טוב‬
‫‪ -‬יידרש לחתום עם ‪ 3-5‬גופים לפחות על‬                    ‫יותר מהפתרונות שהם מציעים (כגון חובה על‬
‫הסכמים אחידים (בעמלה זהה)‪ .‬כך הסוכן יוכל‬               ‫חשיפת העמלה בפני המבוטח‪ ,‬או כפיית מנגנון‬
‫לקבל עמלה גבוהה יותר‪ .‬אם ייווצר לאורך זמן‬
‫שיווי משקל חדש‪ ,‬עמלת ההפצה הרגולטורית‬                                                     ‫החזר עמלות)‪.‬‬

                       ‫האחידה תעודכן בהתאם‪.‬‬            ‫השורש של הבעיה‪ ,‬מבחינת הרגולטורים הוא‬
                                                       ‫מודל העמלות בשוק‪ .‬לתפיסת אנשי האוצר‬
‫המודל המוצע‪ ,‬לדעתי‪ ,‬משמר את היתרון היחסי‬               ‫ורשות שוק ההון‪ ,‬סוכני הביטוח מוטים בצורה‬
‫של סוכנים חזקים‪ ,‬בעלי ניסיון וותק‪ ,‬ומצד שני‬            ‫משמעותית לטובת הגופים שמשלמים להם‬
‫מאפשר נקודת כניסה נוחה יחסית לסוכנים‬                   ‫עמלה גבוהה יותר‪ ,‬מה שמעיב על כל המלצה‬
‫צעירים לתחום‪ .‬ובכל מקרה הופכים את הסוכנים‬              ‫או מהלך שמוביל סוכן הביטוח עבור לקוחותיו‪.‬‬
‫לאובייקטיביים לחלוטין – ואדישים לגמרי בין‬              ‫כמו כן‪ ,‬קיומה של עמלת ההיקף‪ ,‬שמעודדת ניוד‪,‬‬
                                                       ‫גם מייצר את אחת התופעות שהרגולטורים לא‬
        ‫חברות הביטוח‪/‬בתי ההשקעות השונים‪.‬‬
                                                          ‫אוהבים – הניוד המסיבי בין הגופים השונים‪.‬‬
‫המודל עשוי לשחרר את סוכני הביטוח מהטענות‬
‫החוזרות ונשנות של ניגודי עניינים‪ ,‬ואף יסייע‬            ‫חשוב לציין שהמציאות היא אחרת‪ .‬שוק הגמל‪,‬‬
‫למתג אותם כאובייקטיביים יותר‪ ,‬בדומה ליועצים‪.‬‬           ‫למשל‪ ,‬מוטה משמעותית לכיוון בתי ההשקעות‪,‬‬
                                                       ‫שמשלמים עמלות נמוכות יותר מחברות ביטוח‪,‬‬
‫כך או אחרת‪ ,‬על סוכני הביטוח להבין כי ייתכן‬             ‫וניתן לראות שסוכני הביטוח נוהרים בעיקר‬
‫ששינוי הוא בלתי נמנע‪ ,‬ועל כן – מומלץ שסוכני‬            ‫לגופים שמשיגים ללקוחות את התשואה הטובה‬
‫הביטוח יהיו חלק מהשינוי‪ ,‬ולא יקבלו אותו‬                ‫ביותר‪ .‬וכאשר מסתכלים על בעיית הניוד – קשה‬
‫כעובדה מוגמרת במסגרת חוק הסדרים כזה או‬                 ‫להתעלם מהעובדה שמי שיוזם את העמלות‬
                                                       ‫האלה (המוסדיים עצמם) הוא האחראי לניוד‪,‬‬
                                             ‫אחר‪.‬‬
                                                                                 ‫ולא מי שמגיב לתמריץ‪.‬‬

                                                                                        ‫עיקרי המודל‬
                                                       ‫במכירת כל מוצר ביטוח או מכשיר פנסיוני‪ ,‬הסוכן‬

                                                                        ‫יקבל עמלה לפי אחד מהשניים‪:‬‬
                                                       ‫‪ .1‬עמלת הפצה רגולטורית אחידה שנקבעת על‬

                                                         ‫ידי הרגולטור (בדומה לבנק ישראל שקבע את‬

                                                   ‫‪71‬‬
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76