Page 70 - Eilat2025
P. 70

‫‪2025‬‬  ‫הוועידה השנתית שלענף הביטוח‬

                                                         ‫ע״ש זאב וינר ז״ל‬

‫הציבור סומך על סוכני הביטוח‪,‬‬
   ‫אז למה הרגולטור לא?‬

‫אורי לביא‪-‬פלג‪ ,‬עורך ראשי‪ ,‬פוליסה ‪ -‬עיתון הביטוח‪ ,‬הפנסיה והפיננסים‬

‫הביטוח (במקביל‬                                      ‫בהנחה ולא ניתן להחליף את בכירי האוצר‬
                                                   ‫והרשות‪ ,‬ויש להכיר בכך שכאשר הם שמים‬
‫לרצון להגיע גם‬                                     ‫לעצמם מטרה‪ ,‬רבים הסיכויים שהם יצליחו‬
                                                   ‫להשיג אותה‪ ,‬ייתכן ומוטב לאמץ את שיטת‬
‫ללקוחות הישירים)‪.‬‬
                                                     ‫החשיבה שלהם‪ ,‬ולהציע פתרון טוב יותר‬
‫אחת הראיות לכך‬                                                        ‫מהפתרונות שהם מציעים‬

‫היא שהמערך הישיר‬                                                  ‫* הצעה למודל עמלות חדש *‬

‫צומצם בעשרות‬                                       ‫בענף הביטוח יש הרבה אנומליות‪ .‬הבולטת‬
                                                   ‫שבהן היא הפער הבלתי נתפס בין עמדות הציבור‬
‫וכמות‬  ‫אחוזים‪,‬‬                                     ‫ביחס לסוכני הביטוח‪ ,‬לבין תפיסת הרגולטורים‬
                                                   ‫השונים‪ ,‬בעיקר רשות שוק ההון ומשרד האוצר‪,‬‬
‫המשווקים הפנסיוניים‬
                                                             ‫את תפקידם של סוכני הביטוח בענף‪.‬‬
‫בשנים‬  ‫פחתה‬
                                                   ‫הציבור מצביע עם הלב והכיס‪ ,‬וחלקים נכבדים‬
‫האחרונות משיא של כ‪ 1,600-‬לכ‪( 1,150-‬על פי‬           ‫בציבור רוכשים ביטוח ומנהלים את החסכונות‬
                                                   ‫הפנסיוניים באמצעות סוכני הביטוח‪ .‬חלק הולך‬
‫דוח הרשות האחרון)‪.‬‬                                 ‫וגדל בציבור גם מפקיד את התיק הפיננסי הנזיל‬

‫אז מדוע ברשות שוק ההון ובמשרד האוצר‬                                        ‫לטיפולו של סוכן ביטוח‪.‬‬
‫פועלים מתוך הנחת יסוד שסוכני הביטוח‬
‫פועלים בניגוד עניינים? מדוע באוצר מניחים‬           ‫אמנם נתח משמעותי מהציבור בוחר לפעול‬
‫שסוכן הביטוח מכוון אל טובת הלקוח פחות‬              ‫בצורה ישירה (בעיקר משיקולי מחיר ונוחות)‪,‬‬
‫מכל שחקן אחר בענף? מדוע‪ ,‬חדשות לבקרים‪,‬‬             ‫אבל בעתיד הנראה לעין – סוכני הביטוח ימשיכו‬
‫עולות הצעות מצד הרגולטור להגביל את‬                 ‫למכור ולתת שירות בביטוח ופנסיה עוד שנים‬
‫הסוכנים? להטיל עליהם מגבלות שלא חלות על‬
‫אף גורם בשוק‪ ,‬כגון לחשוף את גובה העמלה‪,‬‬                                                  ‫רבות מאוד‪.‬‬
‫להחזיר עמלות‪ ,‬להכתיב להם איזה מוצרים‬
‫למכור ואיך‪ ,‬ועוד ועוד ועוד? אם ברשות שוק‬
‫ההון מנסים שוב ושוב להפוך את סוכני הביטוח‬
‫לאובייקטיביים‪ ,‬מדוע ברשות סבורים שסוכני‬

                    ‫הביטוח אינם אובייקטיביים?‬

‫על השאלה הזאת אני לא באמת יודע לענות‪,‬‬              ‫רוב החברות מבינות את זה‪ ,‬ולכן דואגות לשמר‬
‫אבל אני כן יכול לומר שזו עמדה גורפת בקרב כל‬        ‫את העבודה עם סוכנים‪ .‬בודדות החברות‬
‫הרגולטורים הפיננסים – רשות התחרות‪ ,‬רשות‬            ‫שבוחרות באופן אסטרטגי לא לעבוד עם סוכנים‬
‫ניירות ערך והחשוב מכל ‪ -‬אגף תקציבים במשרד‬          ‫כלל‪ .‬רוב החברות משלבות סוכנים וערוץ ישיר‪,‬‬
‫האוצר‪ .‬אז אפשר להתלונן‪ ,‬אפשר לכעוס – אבל‬           ‫מתוך הבנה עמוקה של העוצמה של סוכני‬

                                               ‫‪70‬‬
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75