Page 26 - Eilat2025
P. 26
2025 הוועידה השנתית שלענף הביטוח
ע״ש זאב וינר ז״ל
המלצות בתחום הפנסיוני על ידי משפיעני רשת –
היזהר הלקוח
עו"ד יניב מאיר ,היועץ המקצועי ללשכה
השקעות כספים אנו עדים מזה תקופה ארוכה לתופעת משפיעני
ובתחום הפנסיוני. הרשת ("סלבריטאים") שהפכו לשחקנים
כאשר סלבריטאים מרכזיים בעיצוב דעת הקהל ובקידום מסרים
משתמשים בכוח זה צרכניים .כעת ,השפעה זו חורגת גם לתחום
למטרות שיווקיות, הפנסיוני ונראה כי נדרשת התייחסות עניינית
ללא גילוי נאות או למגבלות החוקיות ,שעה שעסקינן בתחום
קבלת אחריות על פעילות הנשען על הוראות דין ורגולציה הדוקים.
"המלצותיהם" ,נוצרת יתרה מכך ,יש לתת את הדעת להיבטים האתיים
סכנה של ממש -יש יאמרו :מניפולציה ציבורית, והחברתיים של התופעה ,תוך הדגשת חשיבות
שהרי הציבור עלול לטעות ולחשוב כי מדובר ההבחנה בין אמירה אישית של אדם זה או אחר
בעמדה אישית מבוססת ולא בפרסום ממומן.
מצב זה פוגע באמון הציבורי וביכולת של אנשים לבין שיווק מוסווה.
לקבל החלטות מושכלות.
חופש הביטוי הוא אחד מעקרונות היסוד של
הדבר מקבל משנה תוקף מקום בו עסקינן המשטר הדמוקרטי .הוא מעניק לכל אדם
בתחום הפנסיוני הכפוף לרגולציה מחמירה, את הזכות להביע את דעותיו ,לשתף רעיונות
הנובעת מחשיבותו הציבורית וממורכבותו ולהשפיע על השיח הציבורי .נכון ,סלבריטאים,
המקצועית .אף מבלי שנידרש להיכנס למסגרת כאזרחים במדינה דמוקרטית ,זכאים גם הם
החוקית שבעניין (דוגמת הוראות חוק הפיקוח לממש זכות זו ,ואולם ,כאשר מדובר בהתבטאות
על שירותים פיננסיים [ייעוץ ,שיווק ומערכת בעלת אופי שיווקי ,מתעוררת שאלה מורכבת:
סליקה פנסיוניים] ,תשס"ה ,)2005-הרי שעל האם חופש הביטוי שלהם עשוי להפוך לסכנה?
כף המאזניים עתידו של אדם המבקש להיערך יש לזכור כי כוחם של סלבריטאים גדול בהרבה
לקראת יציאתו ממעגל העבודה ופרישתו מזה של האדם הממוצע ובמיוחד כאשר זה בא
לגימלאות ,אך לא פחות חשוב מכך ,הסכנות לידי ביטוי במסגרת המדיה החברתית אשר יצרה
הביטוחיות שבדרך עד ליום פרישתו והשפעת מהפכה במבנה התקשורת הציבורית ובאופן
המלצה זו אחרת על התא המשפחתי כולו.
לכן ,האתגר המרכזי הוא איזון בין הזכות לביטוי שבו מידע מועבר לציבור.
חופשי לבין הצורך בשקיפות ובאחריות .רגולציה
אתית ,חובת גילוי על פרסומים ממומנים וחינוך אותם משפיעני רשת ,בעלי עוקבים רבים
לצרכנות ביקורתית -כל אלה יכולים להבטיח בפלטפורמות המדיה השונות מחזיקים בכוח
שיווקי רב .תופעת "השיווק באמצעות השפעה"
הפכה לנפוצה גם בתחומים רגישים ; ובהם
26

