Page 26 - Eilat2025
P. 26

‫‪2025‬‬  ‫הוועידה השנתית שלענף הביטוח‬

                                                         ‫ע״ש זאב וינר ז״ל‬

‫המלצות בתחום הפנסיוני על ידי משפיעני רשת –‬
               ‫היזהר הלקוח‬

‫עו"ד יניב מאיר‪ ,‬היועץ המקצועי ללשכה‬

                           ‫השקעות כספים‬            ‫אנו עדים מזה תקופה ארוכה לתופעת משפיעני‬
                            ‫ובתחום הפנסיוני‪.‬‬       ‫הרשת ("סלבריטאים") שהפכו לשחקנים‬
                            ‫כאשר סלבריטאים‬         ‫מרכזיים בעיצוב דעת הקהל ובקידום מסרים‬
                            ‫משתמשים בכוח זה‬        ‫צרכניים‪ .‬כעת‪ ,‬השפעה זו חורגת גם לתחום‬
                            ‫למטרות שיווקיות‪,‬‬       ‫הפנסיוני ונראה כי נדרשת התייחסות עניינית‬
                           ‫ללא גילוי נאות או‬       ‫למגבלות החוקיות‪ ,‬שעה שעסקינן בתחום‬
                           ‫קבלת אחריות על‬          ‫פעילות הנשען על הוראות דין ורגולציה הדוקים‪.‬‬
                           ‫"המלצותיהם"‪ ,‬נוצרת‬      ‫יתרה מכך‪ ,‬יש לתת את הדעת להיבטים האתיים‬
‫סכנה של ממש ‪ -‬יש יאמרו‪ :‬מניפולציה ציבורית‪,‬‬         ‫והחברתיים של התופעה‪ ,‬תוך הדגשת חשיבות‬
‫שהרי הציבור עלול לטעות ולחשוב כי מדובר‬             ‫ההבחנה בין אמירה אישית של אדם זה או אחר‬
‫בעמדה אישית מבוססת ולא בפרסום ממומן‪.‬‬
‫מצב זה פוגע באמון הציבורי וביכולת של אנשים‬                                       ‫לבין שיווק מוסווה‪.‬‬
                       ‫לקבל החלטות מושכלות‪.‬‬
                                                   ‫חופש הביטוי הוא אחד מעקרונות היסוד של‬
‫הדבר מקבל משנה תוקף מקום בו עסקינן‬                 ‫המשטר הדמוקרטי‪ .‬הוא מעניק לכל אדם‬
‫בתחום הפנסיוני הכפוף לרגולציה מחמירה‪,‬‬              ‫את הזכות להביע את דעותיו‪ ,‬לשתף רעיונות‬
‫הנובעת מחשיבותו הציבורית וממורכבותו‬                ‫ולהשפיע על השיח הציבורי‪ .‬נכון‪ ,‬סלבריטאים‪,‬‬
‫המקצועית‪ .‬אף מבלי שנידרש להיכנס למסגרת‬             ‫כאזרחים במדינה דמוקרטית‪ ,‬זכאים גם הם‬
‫החוקית שבעניין (דוגמת הוראות חוק הפיקוח‬            ‫לממש זכות זו‪ ,‬ואולם‪ ,‬כאשר מדובר בהתבטאות‬
‫על שירותים פיננסיים [ייעוץ‪ ,‬שיווק ומערכת‬           ‫בעלת אופי שיווקי‪ ,‬מתעוררת שאלה מורכבת‪:‬‬
‫סליקה פנסיוניים]‪ ,‬תשס"ה‪ ,)2005-‬הרי שעל‬             ‫האם חופש הביטוי שלהם עשוי להפוך לסכנה?‬
‫כף המאזניים עתידו של אדם המבקש להיערך‬              ‫יש לזכור כי כוחם של סלבריטאים גדול בהרבה‬
‫לקראת יציאתו ממעגל העבודה ופרישתו‬                  ‫מזה של האדם הממוצע ובמיוחד כאשר זה בא‬
‫לגימלאות‪ ,‬אך לא פחות חשוב מכך‪ ,‬הסכנות‬              ‫לידי ביטוי במסגרת המדיה החברתית אשר יצרה‬
‫הביטוחיות שבדרך עד ליום פרישתו והשפעת‬              ‫מהפכה במבנה התקשורת הציבורית ובאופן‬
‫המלצה זו אחרת על התא המשפחתי כולו‪.‬‬
‫לכן‪ ,‬האתגר המרכזי הוא איזון בין הזכות לביטוי‬                              ‫שבו מידע מועבר לציבור‪.‬‬
‫חופשי לבין הצורך בשקיפות ובאחריות‪ .‬רגולציה‬
‫אתית‪ ,‬חובת גילוי על פרסומים ממומנים וחינוך‬         ‫אותם משפיעני רשת‪ ,‬בעלי עוקבים רבים‬
‫לצרכנות ביקורתית ‪ -‬כל אלה יכולים להבטיח‬            ‫בפלטפורמות המדיה השונות מחזיקים בכוח‬
                                                   ‫שיווקי רב‪ .‬תופעת "השיווק באמצעות השפעה"‬
                                                   ‫הפכה לנפוצה גם בתחומים רגישים ; ובהם‬

                                               ‫‪26‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31