Page 27 - Eilat2025
P. 27

‫‪2025‬‬  ‫הוועידה השנתית שלענף הביטוח‬

      ‫ע״ש זאב וינר ז״ל‬

‫‪ -‬אותם "יועצים" נעלמים בתום האירוע ולרוב‬            ‫שחופש הביטוי יישמר מבלי להפוך לכלי שמנצל‬
‫מסתבר שהם פעלו באמצעות זהויות וירטואליות‬                           ‫או חלילה פוגע בציבור החוסכים‪.‬‬
‫בדויות‪ .‬חיוני לבדוק האם מדובר ביועץ השקעות‬
‫שקיבל רישיון מהרשות"‪ .‬בנוסף‪ ,‬הגדילה לעשות‬           ‫פעילותם של משפיענים ב"תקשורת הפיננסית"‬
‫הרשות לניירות ערך בחודשים האחרונים כאשר‬             ‫מציבה אתגר מיוחד לרגולטור‪ .‬ככלל‪ ,‬רבים‬
‫הצהירה שהיא מתכננת להסדיר בחוק את תחום‬              ‫מאותם משפיענים חסרי הכשרה פיננסית ובשים‬
‫ההמלצות הפיננסיות שמציפות את הרשתות‬                 ‫לב לתחום הפנסיוני – אינם אוחזים ברישיון‬
‫החברתיות‪ ,‬כך שמשפיעני רשת יהיו כפופים‬               ‫הנדרש לשם ייעוץ או שיווק פנסיוני – זו בלבד‬
                                                    ‫יכולה להוות סכנה מוחשית להעברת מידע‬
                     ‫לדרישות חוקיות מחמירות‪.‬‬        ‫חלקי או שגוי‪ .‬כך למשל‪ ,‬הרשות להגנת הצרכן‬
                                                    ‫ולסחר הוגן פירסמה לאחרונה (קיץ ‪ )2025‬כי‬
‫מעבר לשאלת החוקיות‪ ,‬קיים ממד אתי וממד‬               ‫היא מזהה עלייה חדה ומתמשכת בשימוש של‬
‫חברתי אליהם יש להתייחס בהקשר "להמלצות"‬              ‫בני נוער ברשתות החברתיות והעלתה חשש‬
‫אותם סלבריטאים‪ ,‬שהרי משפיעני רשת נהנים‬              ‫לקיומן של מלכודות צרכניות המושפעות בין‬
‫מאמון ציבורי רב‪ ,‬הנובע מהאופן הבלתי אמצעי‬           ‫היתר ממבצעים וקמפיינים שיווקיים‪ ,‬החל‬
‫שבו הם מתקשרים עם קהל היעד ; וכאשר‪,‬‬                 ‫מפרסום סמוי ועד אתגרי רשת שעלולים להוביל‬
‫חלילה‪ ,‬אמון זה מנוצל להעברת מידע פיננסי‪-‬‬            ‫לרכישות מיותרות‪ ,‬פגיעה בפרטיות ואף הונאות‬
‫פנסיוני שאינו מבוסס או מוטה באופן מכוון‪ ,‬נוצר‬       ‫דיגיטליות‪ .‬בהקשר למאמר זה‪ ,‬הפרסום האמור‬
‫פוטנציאל לפגיעה בציבור‪ .‬מעבר לכך‪ ,‬בהיבט‬             ‫של הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן נתן דגש‬
‫החברתי‪ ,‬הדבר עלול להעמיק את "אי השוויון‬             ‫על רכיבי הפגיעה המרכזיים‪ ,‬ביניהם‪ :‬צרכנות‬
‫הפיננסי" בין אוכלוסיות משכילות ומיודעות לבין‬        ‫המבוססת על השפעה רגשית וחברתית ;‬
                                                    ‫וקושי להבחין בין תוכן אמיתי לפרסום ממומן‪.‬‬
                            ‫אוכלוסיות מוחלשות‪.‬‬      ‫עוד למשל‪ ,‬הרשות לניירות ערך פירסמה‬
                                                    ‫באוקטובר ‪ 2023‬אזהרה למשקיעים בנוגע‬
                                      ‫לסיכום‪,‬‬       ‫לייעוץ השקעות ברשתות החברתיות‪ ,‬תוך שהיא‬
‫התחום הפנסיוני מורכב ודורש ידע מקצועי רב‬            ‫מבהירה שהרשות מזהה פעילות ערה ברשתות‬
‫בתחומים כגון‪ :‬תכנון הפרישה‪ ,‬היבטי השקעות‬            ‫החברתיות מצד "מומחים" שעוסקים במתן עצות‬
‫ומיסוי; וכמובן דיני ביטוח‪ .‬קבלת החלטות בתחום‬        ‫כיצד לבצע השקעות‪ .‬באותה אזהרה הבהירה‬
‫זה‪ ,‬בהתבסס על "המלצת סלבריטאי" תוביל את‬             ‫הרשות לניירות ערך‪" :‬חשוב להבין ‪ -‬גורמים לא‬
‫"המשתמש" לסיכון לא מושכל‪ .‬פעולות האכיפה‬             ‫מפוקחים‪ ,‬שפונים אליכם‪ ,‬פועלים פעמים רבות‬
‫והפיקוח בהקשר זה הכרחיות‪ ,‬זאת כחלק‬                  ‫ממניעים שמטרתם השאת רווחים עבור עצמם‪,‬‬
‫ממגמה עולמית של הגברת הפיקוח על פרסום‬               ‫על חשבון מי שפועלים על פי המלצותיהם‪ .‬כך‬
‫דיגיטלי במטרה למנוע הטעיה והסתרת ניגודי‬             ‫למשל‪ ,‬גורמים אלה עלולים להחזיק בניירות‬
‫עניינים‪ .‬איסור ההמלצה בתחום הפנסיוני על‬             ‫הערך "המומלצים" בעצמם לפרק זמן מסוים‪,‬‬
‫ידי משפיעני רשת מהווה נדבך מרכזי בהגנה על‬           ‫לגרום לעליית שעריהם בעזרת הוראות קניה‬
‫לקוח הקצה בעידן הדיגיטלי‪ .‬הרגולציה נועדה‬            ‫של אנשים שמקבלים מהם "ייעוץ"‪ ,‬ואז להיפטר‬
‫להבטיח כי החלטות הנוגעות לחיסכון ארוך‬               ‫מהניירות תוך גריפת רווחים לכיסם וירידת שערים‬
‫טווח יתקבלו על בסיס מידע מקצועי ולא על‬              ‫שתגרום לכם הפסדים כבדים‪ .‬שלא במפתיע‬

           ‫סמך השפעה רגשית או פרסום סמוי‪.‬‬

                                                ‫‪27‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32