Page 17 - October 2025
P. 17

‫התרמית של המוקד‪ ,‬מהם נפגעו הן חברת‬                         ‫את העסקאות הטלפוניות‪ ,‬הודה הנתבע בפני‬
                                 ‫הביטוח והן הנתבע‪.‬‬         ‫נציגה כי הפעיל מוקד טלפוני לא מורשה‪.‬‬
                                                           ‫לטענתה‪ ,‬סכום חובו של הנתבע נכון למועד‬
‫השופטת מימון שעשוע קבעה‪ ,‬כי חברת‬
‫הביטוח הוכיחה את סכום העמלות שעל‬                            ‫הגשת התצהירים עומד על ‪ 1,233,774‬שקל‪.‬‬
‫הנתבע להחזיר לה‪ .‬בהתאם להסכם‪ ,‬הנתבע‬                        ‫הנתבע טען‪ ,‬כי הוא נפל קורבן ל"עוקץ"‬
‫אישר את הסכמתו כי "כל נתון‪ ,‬פרט‪ ,‬חישוב‬                     ‫מתוחכם של מפעילי המוקד‪ .‬לטענתו‪ ,‬חברת‬
‫או עובדה הרלוונטיים לנספח זה ולהסכם‪,‬‬                       ‫הביטוח ידעה על הפעלת המוקד באמצעות‬
‫הינם בהתאם לרישומי וחישובי החברה בלבד‬                      ‫המפקח מטעמה‪ ,‬וכי חברת הביטוח הציעה‬
‫לרבות במערכותיה"‪ .‬השופטת ציינה‪ ,‬כי‬                         ‫עמלות גבוהות ביודעה על פעילות המוקד‪.‬‬
‫הנתבע לא הציג כל דו"ח נגדי או חוות דעת‬                     ‫הנתבע הוסיף כי המפקח היה מודע לפעילות‬
‫חשבונאית השוללים את נכונות רישומיה‬                         ‫המוקד הטלפוני וכי חברת הביטוח עודדה‬
                                                           ‫ודרבנה אותו להמשיך בפעילות גם לאחר‬
                ‫הממוחשבים של חברת הביטוח‪.‬‬
                                                               ‫שהחלו להתקבל בקשות ביטולים חריגות‪.‬‬
‫לעניין ידיעת חברת הביטוח על הפעלת המוקד‪,‬‬
‫השופטת קבעה כי מעדויות עדי חברת הביטוח‬                     ‫הנתבע טען‪ ,‬כי החל משלב מסויים חסמה‬
‫עולה שלפחות במחצית התקופה הרלוונטית‬                        ‫חברת הביטוח את כל הרשאותיו בתיקי‬
‫ידע המפקח‪ ,‬ולמצער היה עליו לדעת ‪ ,‬שהנתבע‬                   ‫הלקוחות ופגעה בשמו הטוב מול לקוחותיו‬
‫משווק פוליסות באמצעות טלפניות שאינן‬                        ‫בהודיעה להם שאינו מורשה לפעול כסוכן‬
                                                           ‫ביטוח‪ .‬לטענתו‪ ,‬חברת הביטוח הפרה את‬
       ‫רק פקידות משרדו‪ .‬השופטת קבעה‪,‬‬                       ‫ההסכם ואף הסתירה מידע ונתונים בחוסר‬
                                                           ‫תום לב‪ .‬בכך‪ ,‬לדבריו נגרם נזק עצום למוניטין‬
 ‫כי היה על חברת הביטוח לערוך בירור >>‬                      ‫שלו‪ .‬כמו כן נטען כי הנתבע חלה בדמנציה‬

                                                ‫מעמיק‬            ‫ונפל קורבן להונאה מצד מפעילי המוקד‪.‬‬

                                                                             ‫הכרעת בית המשפט‬

                                                                       ‫עיקר המחלוקת בין הצדדים‬
                                                                          ‫נסובה סביב השאלה האם חברת‬
                                                                            ‫הביטוח הוכיחה את סכום‬
                                                                              ‫העמלות שעל הנתבע להחזיר‬
                                                                               ‫לה בגין הפוליסות שבוטלו‪.‬‬
                                                                                 ‫סוגיה נוספת עסקה בשאלה‬
                                                                                  ‫האם ידעה חברת הביטוח‬
                                                                                  ‫על הפעלת המוקד על‬
                                                                                   ‫ידי הנתבע‪ ,‬בין אם באופן‬
                                                                                   ‫מפורש ובין אם "עצמה‬
                                                                                   ‫עיניה" לנוכח התעוררות‬
                                                                                   ‫חשד שהיה עליה לבררו‪.‬‬
                                                                                  ‫כך או כך נטלה חברת‬
                                                                                 ‫הביטוח סיכון למעשי‬

                                                       ‫‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22