במעגל הקרוב של כל אחד מאיתנו, בעל דירה אשר משכיר אותה, או…

א. שניאורסון, דיאב ושות’ – יועץ לחברי הלשכה בתחום תביעות ביטוחי רכוש

במעגל הקרוב של כל אחד מאיתנו, בעל דירה אשר משכיר אותה, או שוכר דירה. חלק גדול משוכרי הדירות הינם צעירים, בתחילת דרכם התעסוקתית, אשר לא ממהרים להוציא הוצאות לא הכרחיות. וכך קורה, שגם מי שיודע שיש משהו שנקרא ביטוח דירה, לא ממהר להוציא עליו כסף.

אולם הסיכונים קיימים, מתממשים, ואני רואה אותם צועדים אלי למשרד. השבוע הגיע אלי בחור שקיבל מחברת ביטוח תביעת שיבוב בסך 400,000 ש”ח. הוא ואשתו שכרו דירה, ויום אחד לאחר שיצאו לדרכם, הדירה עלתה באש. לדעתו של חוקר השריפות מטעם חברת הביטוח, מקור השריפה במכשיר חשמלי של השוכרים. חברת הביטוח שילמה לבעלי הדירה המבוטחים תגמולי ביטוח, וכאמור, הגישה תביעת שיבוב נגד מי שלדעתה אשם בשריפה – השוכרים.

את הסיטואציה הזאת ניתן למנוע בקלות וללא עלויות מיותרות. כל מה שצריך לעשות הוא להכניס לפוליסה של בעל הדירה “ויתור על זכות השיבוב כלפי השוכרים”. הוספת המלל והויתור על זכות השיבוב לא מייקרים את הפוליסה, ניתן לקבלם ללא בעיה, וכל מה שצריך הינה המודעות, אצל שוכר הדירה או סוכן הביטוח שמכיר או מעורב בענין. בדרך זו ניתן למנוע תביעות שיבוב מיותרות, אשר מוגשות נגד אנשים בשלב בחיים שבו קשה עד בלתי אפשרי עבורם לשאת בעלויות ההליך המשפטי ותוצאותיו.

 

חושבים שבכך הסתיימו צרותיו של זוג השוכרים? ממש לא!

כל רכוש בני הזוג, שהיה בדירה, ניזוק בשריפה והם נותרו ללא כלום. ובנוסף, השריפה גרמה נזק גם לחדר המדרגות ולדירה שכנה, וכבר הגיעו מכתבי דרישה בסכומים של מאות אלפי ש”ח, אשר יהפכו בקרוב לתביעות. האם ניתן למנוע את הקטסטרופה? כמובן:

מומלץ לשוכרי דירות, לאחר שוידאו שלבעל הדירה ביטוח מבנה וקיים בפוליסה ויתור על זכות השיבוב, לערוך ביטוח תכולה, כולל כיסוי לנזקי צד ג’. גם אם תכולת הדירה כשלעצמה לא מצדיקה עריכת ביטוח, וגם אם מדובר בספה ישנה ומקרר מסבתא, קיומו של הביטוח חשוב, על מנת ליהנות מההגנה של פרק צד ג’, אשר במסגרתו תשלם חברת הביטוח את נזקי השכנים, וכך לא יצטרך השוכר להתמודד עם תביעות כספיות בסכומים אשר לעתים הינם הרבה מעבר ליכולתו הכלכלית.

לעתים, חברת הביטוח אשר ביטחה את הדירה והסכימה לוותר על זכות השיבוב, תדרוש הדדיות, כלומר שגם בפוליסת התכולה של השוכר, יהיה ויתור על זכות השיבוב כלפי בעל הדירה. אין בכך כל פסול. כל חברת ביטוח תשלם את נזקי המבוטח שלה, והמבוטחים עצמם יוכלו להישאר ביחסים טובים ביניהם ולהימנע מהוצאות מיותרות ומפח נפש.

עו”ד ארז שניאורסון מייצג מבוטחים מול כל חברות הביטוח בתביעות ביטוח רכוש וחבויות, ומשמש כיועץ לחברי לשכת סוכני ביטוח בתחום תביעות ביטוח רכוש