זכויות ביטוח לאומי לנפגעי פעולות איבה

הכוונה ומידע חשוב למי שנפגע במלחמת "חרבות ברזל"

עו"ד גיל קראוס, יועץ לחברי הלשכה בתחום תביעות נזקי גוף וביטוח לאומי

 

אנחנו בתקופה קשה מאוד וכולנו כואבים את זכרם של הנופלים וכאבם של הנפגעים במלחמת "חרבות ברזל". על מנת לנסות ולסייע ולו במעט לכל מי שנפגע במלחמה בהתנהלות למיצוי הזכויות שלו, העליתי על הכתב הכוונה ראשונית, כולל עדכונים חשובים שהתפרסמו ונוגעים לזכויות אלו וכן קישורים רלוונטיים. 

 

אתם מוזמנים לשתף את המידע לכל מי שזקוק לו ונשמח לסייע בעניין לכל מי שרק ניתן.

 

ראשית, חשוב לדעת כי המוסד לביטוח לאומי פתח קו ייעודי לסיוע לכל אזרח שנפגע במלחמה, שמספרו 02-6269999, שם ניתן לקבל סיוע מיידי מנציגי המוסד.

 

שימו לב שיש הפרדה בין אזרחים שנפגעו במלחמה ובין אנשי כוחות הביטחון (כולל חיילים בסדיר ובמילואים, שוטרים ואנשי שירות הביטחון). אזרחים שנפגעו יגישו את תביעתם להכרה כנפגע איבה למוסד לביטוח לאומי ואילו אנשי כוחות הביטחון יגישו בקשה להכרת זכות חבלה לקצין התגמולים במשרד הביטחון. מדובר בפרוצדורות שונות ובתגמולים שונים ולכן יש לשים לב שהתביעה מוגשת למקום הנכון.

 

נפגע איבה לפי החוק (חוק התגמולים לנפגעי איבה, התש"ל – 1970) הוא בין היתר מי שנפגע כתוצאה מפעולה של כוחות אויב. כמובן שכל אזרח שנפגע בעקבות המלחמה יהיה זכאי להיות מוכר כנפגע איבה על ידי המוסד לביטוח לאומי. בעניין זה חשוב לציין שלא מדובר רק על מי שנפגע ישירות בעת הלחימה עצמה, אלא גם למשל על מי שנפגע נפשית בעקבות המלחמה וכן מי שנפגע בצורה עקיפה. כך לשם הדוגמא, אדם שתוך כדי אזעקה רץ למרחב המוגן ונפגע – יהיה מוכר גם הוא כנפגע איבה.  

 

מי שפונה באמבולנס ממקום אירוע האיבה, יהיה זכאי למימון ההוצאה על-ידי המוסד לביטוח לאומי. אם במקרה מישהו יקבל חשבון חיוב – שיעביר אותו לביטוח לאומי. באופן כללי, אדם שהוכר כנפגע איבה, זכאי לקבל החזר של הוצאות רפואיות הקשורות לפגיעתו.

 

ביטוח לאומי הודיע כי יינתן טיפול בנפגעי חרדה בעקבות המלחמה, במרכזים מיוחדים, במרכזי חוסן ובמרפאות לבריאות הנפש – ללא עלות. מדובר באבחון וטיפול ראשוני. כל מי שזקוק לכך, יכול להיכנס לאתר ביטוח לאומי ולמצוא את המרכזים שמעניקים את הסיוע.

 

ההליכים להכרה כנפגע איבה מתחילים בהגשת תביעה להכרה בפגיעת איבה שמוגשת למוסד לביטוח לאומי. ברם, לאור המלחמה והנפגעים הרבים, עברו נציגי המוסד לביטוח לאומי בין הפצועים בבתי החולים וכבר היו אמורים למלא יחד איתם את הטפסים ולאחר מכן להגיש אותם. אם לא הגיע נציג לפצוע, יש ליצור קשר עם המוקד המיוחד בטלפון 02-6269999. בנוסף, מי שלא היה מאושפז בבית החולים, ימלא את הטופס ויגיש אותו בעצמו לביטוח לאומי. ניתן למלא את הטופס בצורה מקוונת. כדאי להגיש את הטפסים בהקדם האפשרי. 

 

עדכון חשוב בעניין זה מהמוסד לביטוח לאומי – כל אזרח שנפגע במלחמה ואושפז בבית החולים, יקבל בימים אלו באופן אוטומטי וללא בירוקרטיות, מקדמה לסיוע מיידי בסך של 5,000 ₪, שתועבר ישירות לחשבון הבנק שלו. בהמשך אמורה להיות מועברת מקדמה נוספת שתנוע בין 3,500 ₪ ל – 6,000 ₪. מי שלא קיבל, כדאי שיצור קשר עם המוקד הטלפוני במספר 02-6269999.

 

ועדכון חשוב אחר בעניין זה – הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית הודיעה שגם היא תעביר מענק ראשוני של 4,000 ₪ למי שאושפז לילה אחד לפחות עקב פגיעה פיזית או מי שאיבד חס וחלילה בן משפחה. בעניין זה כדאי לעקוב ובמידת הצורך לפנות לקרן לנפגעי טרור.

 

גם בני משפחתו של פצוע שמאושפז בבית החולים, זכאים לסיוע. מדובר בתשלומים בין היתר עבור אובדן הכנסה, הוצאות מחיה, לינה ונסיעות למי שמתגורר רחוק מבית החולים, חניה ואפילו שכירות טלוויזיה. נציגי מחלקת השיקום של ביטוח לאומי היו אמורים להגיע לכל הנפגעים בבתי החולים ולמסור את המידע הנדרש גם לבני המשפחה. צריך לקחת בחשבון שהסכומים לבני המשפחה הם שונים ונקבעים בהתאם לחומרת הפגיעה, המצב המשפחתי והצרכים.

 

אדם שנפגע ובעקבות פגיעתו וטיפולים שהוא עובר, לא יכול לחזור ולעבוד, יהיה זכאי לקבל תגמולים מביטוח לאומי בתקופה זו. התגמול נקרא תט"ר – תגמול טיפול רפואי, שישולם לאדם בתנאי שהוא לא מקבל שכר או פיצוי אחר בתקופת היעדרותו. התגמול ישולם לכל היותר לתקופה של 9 חודשים, למעט מקרים חריגים ובאישור מיוחד. מדובר בתביעה נפרדת שמוגשת בטופס מיוחד לביטוח לאומי, בצירוף אישורי מחלה מסודרים ואישורי שכר.

 

תגמול זה ישולם לפי שכרו של הנפגע ב- 3 החודשים שקדמו לפציעה במלחמה. גם אדם שלא עבד לפני האירוע, זכאי לקבל את התגמול. כאשר מדובר באדם שאין לו ילדים מתחת לגיל 18 מדובר בתשלום חודשי של 6,920 ₪ ומי שיש לו ילדים מתחת לגיל 18 יקבל סכום חודשי של 8,972 ₪.

 

חשוב לדעת שגם ילדים בגילאים 14-18 עשויים להיות זכאים לתגמול טיפול רפואי, גם אם לא עבדו בפועל. מדובר בסכומי כסף שונים מאנשים בגירים, אבל עדיין סכומים שעשויים להיות משמעותיים וכדאי בכל מקרה לבדוק את הזכאות.

 

מי שנותר חס וחלילה עם הגבלות והשפעות לאורך זמן בעקבות פציעתו, יוכל להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות.
הוא יעמוד בפני וועדה רפואית בכל תחום רלוונטי שבו נפגע, שתקבע את אחוזי הנכות שנותרו לו. במידה ונקבעה נכות שהיא בין 0% ל – 9% אותו נפגע לא יקבל  תשלומי נכות; במידה ונקבעה נכות שהיא בין 10% ל – 19% הנפגע יקבל מענק חד פעמי ובמידה ונקבעה נכות של 20% ומעלה יקבל הנפגע גמלה חודשית קבועה.

 

צריך לדעת שלהבדיל מנפגעי עבודה, תשלומי הנכות לנפגעי איבה הם קבועים לכל אדם ואינם קשורים לגובה השכר שהרוויח האדם לפני האירוע.

 

מדובר בסכומי כסף שנקבעים בהתאם לגובה דרגת הנכות וניתן לראות באתר הביטוח הלאומי את הסכומים לכל אחוזי נכות שנקבעו. לשם הדוגמא, אדם שנקבעו לו 10% נכות לצמיתות יקבל מענק חד פעמי של כ- 57,000 ₪, אדם עם 15% נכות יקבל מענק של כ- 140,000 ₪ ואדם עם נכות של 19% יקבל מענק של כ- 216,000 ₪. אדם עם 20% נכות יקבל גמלה חודשית של 1,062 ₪, אדם עם 30% יקבל גמלה חודשית של 1,593 ₪ ואדם עם 50% נכות יקבל גמלה חודשית של 2,655 ₪.

 

על גימלאות הנכות הבסיסיות יכולות להיות תוספות שונות כמו למשל למי שאינו עובד, או לאדם שמעל גיל 55 ונקבעו לו 40% נכות ומעלה. כמו-כן, ניתן לקבל הטבות שונות כמו מענק הבראה, לימודים, נסיעות, ביגוד וכיוצ"ב, וכדאי לבדוק את הזכאות בכל מקרה ומקרה.

 

 פי הכללים, אי אפשר לקבל גם תגמולי נכות איבה וגם תגמולי נכות כללית או נכות מעבודה, וצריך לבחור באחד מהם. 

 

חשוב מאוד להגיש את התביעה להכרה כנפגע איבה למוסד לביטוח לאומי לכל המאוחר בתוך 12 חודשים ממועד הפגיעה, על מנת שהזכויות לא ייפגעו.

 

אדם שנפגע במלחמה תוך כדי עבודתו (שוב – הכוונה לא לאיש כוחות ביטחון), יוכל לבחור האם להיות מוכר במסגרת של נפגע עבודה או במסגרת של נפגע איבה. אי אפשר לקבל את שניהם ושיקולי הבחירה תלויים בכל מקרה ומקרה, בהתאם לפרמטרים שונים.

 

אנשים שהתנדבו בצורה רשמית לסייע במלחמה ונפגעו תוך כדי ההתנדבות, יכולים גם הם להיות מוכרים כנפגעי עבודה. מדובר על אנשים שנשלחו להתנדבות על-ידי גוף רשמי, או אחת מעמותות הסיוע שמפורטות באתר הביטוח הלאומי.

 

תאונות ברכב שנגרמו תוך כדי פגיעת איבה, לא ייחשבו כתאונת דרכים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים והמשמעות היא שלא ניתן יהיה להגיש תביעה לפיצויים נגד ביטוח החובה של הרכב, אלא להתנהל מול המוסד לביטוח לאומי במסגרת של נפגעי איבה.

 

 

 

פציעה של אנשי כוחות הביטחון – מספר דגשים

 

לגבי חיילים, שוטרים ואנשי כוחות הביטחון שנפגעו במלחמה - ההתנהלות מעט שונה מן המפורט לגבי אזרחים שנפגעו. אנשי כוחות הביטחון יגישו את התביעה להכרה לקצין התגמולים במשרד הביטחון. משרד הביטחון הודיע כי הליך ההכרה יתנהל בצורה מיוחדת ומקוצרת. כאשר נציגי הצבא, או המשטרה היו אמורים לבקר את הנפגעים בבתי החולים, למלא איתם את הטפסים ולהגיש למשרד הביטחון.

בהתאם לפרסום עדכני של אגף השיקום במשרד הביטחון, כבר אושרו 88% מהבקשות להכרה שהוגשו למשרד הביטחון.

 

מי שלא הגיעו אליו או שלא היה מאושפז בבית החולים, צריך להגיש בעצמו את התביעה להכרה. שימו לב שחשוב להגיש את התביעה להכרה כמה שיותר מהר, על מנת לנצל את הזכויות בהקדם.

 

בהתאם להודעה עדכנית של אגף השיקום, גם פצועי כוחות הביטחון יהיו זכאים למענקים שונים באופן אוטומטי, ב- 4 החודשים הראשונים, בהתאם לחומרת הפגיעה והאם אותו נפגע אושפז בבית החולים או לא. לפי ההודעה, פצוע קל שלא אושפז יקבל בחודש הראשון מענק של 1,800 ₪, פצוע קל שאושפז יקבל מענק של 4,435 ₪ ואילו פצוע בינוני וקשה יקבל מענק של 7,070 ₪. גם בחודשים השני – רביעי ישולמו מענקים שונים כמקדמות בהתאם לחומרת הפציעה והמשך אשפוז.

 

מעבר לכך, תינתן לנפגע עזרה בהוצאות רפואיות, עזרים רפואיים, התאמת דיור במידת הצורך, טיפול נפשי ועוד.

 

גם בני משפחה של איש כוחות הביטחון שמאושפז עקב פציעתו, יהיו זכאים לסיוע שיינתן דרך משרד הביטחון, כולל מימון מלונית, הוצאות נסיעה, החזר אובדן ימי עבודה ועוד.

 

איש כוחות הביטחון שנפצע יכול להגיש תביעה לתגמול ימי מחלה, במידה והוא שוהה בימי מחלה על רקע פציעתו ולא מקבל שכר. שימו לב שניתן להגיש את התביעה במקרים מסוימים גם אם טרם התקבלה התביעה להכרת זכות חבלה.

 

ובדומה לכך, גם אנשי כוחות הביטחון יכולים לקבל תשלומי נכות במידה ונותרה להם נכות בגין הפציעה, כאשר הסכומים המפורטים לגבי גובה תשלומי הנכות לנפגעי איבה, נכונים גם לאנשי כוחות הביטחון.

מעבר לסכומים אלו יהיו זכאים גם למענקים והטבות שונות המגיעות למי שמוכר כנכה. 

 

 

נאחל לכם, לבני משפחותיכם ולכל בית ישראל רפואה שלמה ומהירה וימים טובים ושקטים.